Hoppa till huvudinnehåll
Hoppa till primär navigationsmeny
Hoppa till sidfot
ATENA Didaktik
Registrera
Logga in
Hem
Om tidskriften
Senast publicerade
Tidigare nummer
Skicka in
Redaktion
Kontakt
In English
Sök
Vol 4 Nr 2 (2022)
Publicerad:
2022-12-21
DOI:
https://doi.org/10.3384/atena.2022.4.2
Redaktionen har ordet
Att undervisa naturvetenskap i det flerspråkiga klassrummet
PDF
XML
Notiser från forskningsfronten
Lärare i naturvetenskapliga ämnen: se upp med orden!
Miranda Rocksén
PDF
XML
Är lärobokstexterna i de naturvetenskapliga ämnena för enkla?
Karin Stolpe
PDF
XML
Att använda fler språk i klassrummet kan ge ett ökat lärande
Matti Karlström
PDF
XML
Antibiotikaresistens bra område för att lära om evolution
Ulrika Bossér
PDF
XML
Texter om forskare kan belysa naturvetenskapernas karaktär
Ulrika Bossér
PDF
XML
Så undervisar förskollärare om konstruktioner
Gunnar Höst
PDF
XML
Elever har låg kunskap om naturvetenskapliga undersökningar
Gunnar Höst
PDF
XML
När kan vi börja undervisa om naturvetenskapens karaktär?
Torodd Lunde
PDF
XML
Läsförmåga viktig för resultat på TIMSS
Emilia Fägerstam
PDF
XML
Gynnsamt att låta elever växla mellan vardagligt och naturvetenskapligt språkbruk
Torodd Lunde
PDF
XML
Språkinriktade aktiviteter kan gynna övergången från vardagsspråk till ämnesspråk
Karin Stolpe
PDF
XML
Jämföra molekylbilder kan förbättra undervisning om kemisk bindning
Miranda Rocksén
PDF
XML
Stor variation när elever visualiserar naturvetenskap
Anna-Karin Westman
PDF
XML
Berättelser och drama kan hjälpa yngre barn att lära sig naturvetenskap
Ulrika Bossér
PDF
XML
Liten ändring gav stor effekt på lärande om teoriers särdrag
Torodd Lunde
PDF
XML
Viktigt att skilja på energi och materia i lärande för hållbar utveckling
Gunnar Höst
PDF
XML
Forskningsrapporter
Möjligheter med STEM-undervisning genom robotik i förskolan
Marie Fridberg, Björn Cronquist, Andreas Redfors
PDF
XML